Cheese cake

Bakade en cheese cake med mamma, eller mamma bakade cheese cake tills på lördag. Det enda jag gjorde var att mosa digestive kexen för sen hade jag fullt upp med att diska och slänga skräp. Vi passade på att rensa frysen också, tror jag sprungit iväg med 7 påsar nu, helt slut!

Mamma gör världens godase cheese cake, tänkte dela med mig av receptet. Det jobbiga med det här receptet är att man blandar äggvitorna i en bunke, vispgrädde och vaniljsocker i en och äggulorna, socker och philadelphiaost i en annan, De måste alltså blandas var för sig och därför blir det mycket disk (som jag fick stå med) men det är värt besväret! :)

Cheese cake:

3 äggvitor
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl socker
62 g philadelphiaost
4 st. digestivekex

Vispa äggvitorna hårda, vispa grädde och vaniljsockret tjockt. Vispa äggulor, socker och ost.

Blanda:
Lägg två kex rivna i botten på en pajform, sedan smeten. Strö ytterligare två rivna kex överst på kakan.

Frys minst 3-4 timmar

vi ska som sagt njuta av den på lördag. Mamma har då bjudit hit alla som hjälpt oss med renoveringen av huset som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Vi blir 10 stycken så mamma fick dubbla satsen:)


syns inte så bra pga. plasten

Kommentarer
Postat av: Sarah

love it!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback